Frankfurt/Main: Leading Script Lab 5 and References

DAS DENKEN IST DIE HARTE ARBEIT, NICHT DAS WÖRTER ZÄHLEN

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Über Arbeitsansatz und Intention der

Drehbuchwerkstatt Script-Lab 5 von Alan Taylor

 

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1.The Script Lab 5

…was founded in Frankfurt in 2003. It is a nine-month programme in five stages, 100 hours, and comprises a series of seminars, workshops and Guests Speakers from the film and media industry.

Below we can (just) see local Frankfurt writer David Unguriet taking participants through his working methods (left), and Ingo Fliess covering aspects of the business in his offices at Verlag der Autoren in downtown Frankfurt.

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Each participant is focused on delivering their own completed full-length first-draft film script (TV of film).

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Each stage therefore considered the breadth and depth of screenwriting both as an art and a craft. Each stage also included a welcome break by the nearby banks of the Main river!

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2. THE ‘FAST FORWARD’ SCREENWRITING WORKSHOP

 A spirited and very active series of exercises testing the skills and competences in collaborative screenwriting. Teams of writers focused on working on story outlines based on today’s headlines, then selected a key scene on which to write.

On the way we tackled industry needs and expectations, text and subtext, speaking and listening. participants were mostly German, in fact some came all the way from Berlin!. Here is the German version of the brief…

In German…

2003: “Alan Taylor, Absolvent der London International Film School, Drehbuchautor und z.Z. Dozent im Fachbereich Filmwissenschaft der Universität Mainz…zeigt in diesem Seminar, wie theoretische und analytische Aspekte der Drehbucharbeit in den kreativen Prozeß des Schreibens integriert werden können. In kleinen Gruppen werden zunächst, basierend auf der allgemeinen Struktur von Drehbüchern, Story-outlines für Spielfilme aufgrund von verschiedenen Zeitungsmeldungen erstellt.

Aus diesen, der gesamten Gruppe gepitchten Outlines, werden daraufhin kurze Exposés, und daraus abgeleitet, Bildertreitments für den Hauptplot erarbeitet.

In Feedbackrunden werden die entwickelten Stoffe von der ganzen Gruppe analysiert, die Stories verfeinert und an theoretischen Maßstäben gemessen.

Abschließend steht die Ausarbeitung einer Schlüsselszene aus dem erarbeiteten Plot auf dem Programm. Hierbei liegt der Schwerpunkt auf szenischer Gestaltung, der Informationsvermittlung durch Bild und Dialog, sowie dem Subtext.

And from Filmhaus Frankfurt, a Summative account:

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END

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